Ændringer og forbedringer.

Her kan du læse om de ændringer og forbedringer som vi enten har lavet eller påtænker at lave på Vitula.

August 2017.

Fra fabrikken er båden udstyret med et godt stuverum i cockpit bagbord side, lige foran sofagruppen, men desværre er stuverummet temmelig dybt, hvilket betyder, at selv liggende fladt på maven, kan det være et problem at nå småting i bunden af rummet.

Løsning: Der fremstilles en ekstra bund i stuverummet, som så kan tages op og give adgang til det nederste rum. Her kan opbevares noget som der MEGET sjældent er brug for. I det øverste rum er der nu pludselig let adgang til f.eks. støvsuger.

Stuverum

Stuverum

September 2017.

Også midtskibe i cockpit (lige bag trappen) er båden udstyret med et godt stuverum. Også dette stuverum er temmelig dybt temmelig dybt, men det har den fordel, at der foruden adgang oppefra, er der også adgang fra det midterste trappetrin. Det betyder, at specielt dette rum med fordel kan deles i to. Øverste rum med adgang oppefra. Nederste rum med adgang fra trappetrinet.

Løsning: Der fremstilles en ekstra bund i stuverummet. Herefter kan det øverste rum kun til gås oppe fra mens det nederste rum til gås fra trappetrinet. Billederne herunder viser hvordan en skabelon udført i pap blev til passet, og herefter kopieret til en krydsfinerplade.

Maj 2018.

Så kom turen til pantry. Den originale køkkenvask er for lille og for dyb. Desuden mangler der skuffer.

Løsning: Køkkenvasken udskifters til en (lidt) større model, som lige akkurat kan være i den originale bordplade. Mikroovnen ofres for at give plads til to skuffer, som fremstilles på mål. Desværre lykkedes det mig ikke at finde den pladetype som er anvendt på de øvrige skuffer og skabe, så der bliver valgt en lakeret forplade i en kontrast.

Juni 2018.

Nå, det er godt nok en ordenlig udskrivning, men nu skal der monteres autopilot.

Løsning: Valget faldt på en Garmin Reactor Hydraulic Corepack med en 2L pumpe og shadow drive, som blev leveret af Nordjysk Marineservice i Aalborg.

Maj 2019.

Hylden langs sengen i stævnen af båden var, fra fabrikken, udført som en bred hylde med høj kant. Den fyldte for meget, og var til stor gene når man lå i sengen. Hylden blev afmonteret og tilpasset bådens krumning, nu som en smal hylde med en lille kant.

April 2020.

Jeg har i flere år været irriteret over, at der under sengen er et stort stuverum, som der kun var adgang til oppefra. Det vil sige, at hvis det skulle benyttes, skulle madrasser, dyner og puder flyttes for at komme i stuverummet. Hvorfor var der ikke sat en låge i fronten.
ENDELIG fik jeg det gjort. Pludselig er der nem adgang til et stort stuverum, som umiddelbart er taget i brug til vores mange redningsveste samt lange ting som paraplyer og parasol.

Maj 2020.

To ting som jeg mangler, blev udført i man måned. Først og fremmest blev autopiloten parret med en fjernbetjening, så nu er det også muligt at bruge autopiloten andre steder på båden. Specielt er det dejligt at have den på flybridge.

Den anden ting er at montere et oliefyr i båden. Vi har holdt os lidt tilbage, for i vores tidligere båd brugte vi oliefyret meget lidt. Alligevel valgte vi at installere et 5 kW oliefyr. Det er en dejlig tanke at det er der, hvis der skulle blive koldt.